Udržitelnost znamená mnohem víc než ručník na háčku

24. října 2022

Globální vyhledávač ubytování Booking.com v září zveřejnil výsledky svého výzkumu o udržitelném cestování. Z výsledků vyplývá, že pro 81% dnešních cestovatelů je udržitelný aspekt cestování důležitý.

71% světových cestovatelů se chystá v příštích 12 měsících rezervovat ubytování v udržitelném zařízení. A 57% upřednostní ubytování s některou z eko-certifikací před jiným.
Tyto trendy pomalu, ale jistě, pronikají i k nám a dá se předpokládat, že české výsledky budou brzy kopírovat celosvětový trend.

Podle jiných výzkumů je udržitelnost při nákupu důležitým rozhodujícím faktorem pro 71% mileniálů a pro 75% respondentů z generace Z. (Pro úplnost doplňme, že v generaci X je to 73% a mezi baby boomers 65%).

Právě příslušníci generace Z a mileniálů jsou dnes považováni za tvůrce trendů a společnosti se ve velkém přizpůsobují jejich potřebám a vkusu.

Primárně by při rozhodnutí jít udržitelným směrem nemělo jít jen o to, zavděčit se zákazníkům. Naše cíle by měly vycházet z hlubších pohnutek s cílem opravdu ulevit životnímu prostředí. Podle United Nations World Tourism Organization jsou hotely celosvětově zodpovědné za 1% globálních emisí.

Pro hotely: Na co se tedy zaměřit, aby váš provoz byl zelenější?

Spotřeba energií. Klíč je ve správné diverzifikaci. Instalujte obnovitelné zdroje energie a přibližujte se soběstačnosti. To se v dnešní nejisté době obzvláště hodí. Vyměňte všechny klasické žárovky na LED svítidla. Investujte do chytrého zastínění.

Spotřeba vody. Instalujte šetrné vodovodní baterie, úsporné sprchové hlavice a wc splachovadla. Systém recyklace šedé vody je úžasným krokem k větší udržitelnosti. Veďte zaměstnance i hosty k minimalizaci spotřeby.

Odpady. V první řadě se zamyslete, kde by se ve vašem provozu dala produkce odpadů snížit. Většinu agendy lze dnes již řešit digitálně, vyhněte se zbytečnému tisku. Nabídněte kanystry s vodou, kde si mohou hosté dočepovat vodu do vlastních lahví. Recyklujte a poskytněte dostatek recyklačních možností i hostům. Pokud jsou vaše pokoje vybaveny kapslovými kávovary, dodávejte bio-rozložitelné kapsle, nebo alespoň nabídněte možnost jejich recyklace.

Potraviny. Nakupujte od lokálních dodavatelů a sestavujte sezónní nabídky. Podpoříte komunitu a zavděčíte se hostům. Zaměřte se na dostatečnou nabídku pro vegany a vegetariány, stále jich přibývá a jsou rádi, když se na ně myslí už v jídelním lístku. Prozkoumejte možnosti, jak chytře naložit s gastroodpadem. Kompostujte nebo se domluvte s místním odběratelem, který takový odpad dokáže ještě zpracovat.

Kosmetika. Dávno odzvonilo jednorázové kosmetice. Rozdejte skladové zásoby a poté pořiďte na všechny pokoje větší zásobníky, které budete doplňovat. Ideálně bio produkty, šetrnými k přírodě. Jasně s hosty komunikujte vaši vizi a nabídku, ať předejdete nedorozuměním.
Totéž platí o čistících prostředcích. Najděte dodavatele čistící chemie do znovuplnitelných nádob. Požadujte prostředky šetrné k přírodě.

Komunita. Nejde jen o “hardware” a technické vychytávky, ale i o management, etické chování k zaměstnancům a dodavatelům, spolupráci s komunitou a rezidenty. Overturismus je hrozbou nejen pro přírodu, ale i pro lokální společenství. Buďte proaktivní a jděte příkladem. Podpořte lokální ekonomiku, třeba tím, že hostům doporučíte raději menší skrytou kavárnu než řetězec. Na jižní Moravě se nabízí spolupráce s ověřeným malovinařem. Udělejte si přehled o výrobcích a designérech z vašeho okolí a pošlete hosty pro suvenýry k nim.

Investujte do zaměstnanců a jejich vzdělávání. I oni jsou vaší vizitkou.

Co dodat pro pořadatele konferencí a eventů:

  • Pokud to povaha akce dovoluje, nabídněte i virtuální formu účasti. Zahraniční návštěvníci nebudou muset cestovat přes půl planety.
  • Účastníky motivujte k ekologickým formám dopravy, přijet vlakem je lepší než letadlem nebo autem.
  • Doprovodný program plánujte v docházkové vzdálenosti od místa akce. Zajistěte hromadné ekologické formy přepravy. Doporučte místní hromadnou dopravu a bike-sharing.
  • Omezte tisk. Nabídněte hostům potřebné informace v aplikaci nebo na internetovém rozhraní. Na místě viditelně vystavte program, netiskněte ho pro každého hosta zvlášť.
  • Trvejte na cateringu bez jednorázového nádobí a z lokálních zdrojů. Nabídněte dostatek možností, kde si hosté dotankují vodu do vlastních lahví.

A co platí pro cestovatele? Pro každého z nás?

  • Přemýšlejme nad dopravou. Evropa se pyšní hustou sítí železnic, využívejme ji. Pokud už zvolíme letadlo, hodí se připlatit symbolický poplatek za kompenzaci CO2. V místě pobytu volíme k přepravě místní hromadnou dopravu, vlastní nohy nebo sdílená kola.
  • Nejezdíme do destinací, které již teď trpí overturismem. Ideálně se také vyhneme nejvyšší sezóně.
  • Ubytování vybíráme podle toho, jak se hotel staví k životnímu prostředí a co dělá pro jeho ochranu. Máme obrovskou sílu dát najevo, že nám na tom záleží.
  • Neplýtváme jídlem. U bufetových snídaní/večeří si nabíráme jen to, co sníme.
  • Svojí útratou podpoříme raději lokální komunity, než nadnárodní společnosti.

Příště se podíváme blíž na některé z eko-certifikací pro hotely a na konkrétní příklady dobré praxe u nás i ve světě.

Zdroje:
https://www.gstcouncil.org/booking-com-2022-sustainable-travel-report/
https://www.weforum.org/agenda/2022/03/generation-z-sustainability-lifestyle-buying-decisions/
https://en.wikipedia.org/wiki/Generation_Z#/media/File:Generation_timeline.svg
https://www.mews.com/en/blog/sustainability-in-hotels